از دوستی و صمیمیت عباس کیارستمی و احمد میراحسان در رسانههای مختلف جستهوگریخته در طول سالها خوانده و شنیدهایم، و سنگ بنای این رفاقت که از دیدار کیارستمی پس از دریافت نخل طلای کن که به لاهیجان آمده بود برای دیدار این شاعر و منتقد مهم و برجستهی لاهیجانی. و بر کسی پوشیده نیست اشارات کیارستمی در محافل خصوصی و عمومی که در ایران، او احمد میراحسان را تنها منتقدی میدانست که نگاه مستقل و اورجینال خاص خودش را دارد.
مجلات معتبری همچون کایه دو سینما، لایف اند آرت، و در واقع کایه دو سینما معتبرترین مجله سینمایی جهان به میراحسان پیشنهاد همکاری دادهاند و مقالهای از او به فرانسه و لایف اند آرت به انگلیسی منتشر کرد.
و مطبوعات تخصصی ایران همچون گزارش فیلم، فیلم، صنعت سینما، فیلمنگار، شرق، جامعه، اعتماد، فصلنامه فارابی، سینما و ادبیات، فرهنگ و هنر و… مجلات دیگر از احمد میراحسان مقالات تحلیلی متعددی دربارهی سبک رویکردگرایی کیارستمی و فیلمها و شعر و عکسهایش منتشر کردهاند.
احمد میراحسان، مقدمهی مجموعه عکسهای کیارستمی را به پیشنهاد او نوشت. و همه او را به عنوان منتقدی با نگاه ویژه به هنر کیارستمی میشناسند.
کیارستمی بارها به لاهیجان آمده، او لاهیجان را دوست داشتنیترین شهر ایران میدانست، در سال ۸۶ ورکشاپ چای را بدون گرفتن هیچ دستمزدی در دفاع از چای لاهیجان و برای کمک به تداوم تولید آن با احمد میراحسان در لاهیجان برگزار کرد.
کیارستمی لاهیجان را شهر دوم خود میدانست. و احمد میراحسان یکی از دو سه دوستی بود که آمد و شد مستمری با هم داشتند.
و ما با خبریم که این نویسنده و منتقد مطرح کشور از آنچه در این مقدمهی کوتاه آمد و بسیاری دیگر از ناگفتههای خود و کیارستمی در حال تدوین کتابیست، که امیدواریم به زودی منتشر شود.
«مردن کیارستمی» صرفاً نام فیلم رندانه دیگری از اوست.
متون فوق مقدمه ای ست از نوشتار احمدی میراحسان که ادامه آن را می توانید در ویرگول بهار و تابستان ۹۵ که به تازگی منتشر شده است مطالعه نمایید .
Leave a Reply